Von 7. Juni bis 14. September 2014 zeigt das Museum De
Fundatie in Zwolle Meisterwerke der russischen Avantgarde, u.a. von Lissitzky,
Malevitsch, Rodtschenko en Tatlin. Mehr als 100 Zeichnungen, Collagen, Fotomontagen, Buchillustration, usw. werden gezeigt.
Mehr Informationen hier.
Ilja Tjasjnik: Suprematistisch Ornament (Detail), ca. 1926, SEPHEROT foundation (Luxemburg) |
Kasimir Malevitsch: Zwei suprematistische Kompositionen mit Kreisen, 1915/1916, SEPHEROT foundation (Luxemburg) |
Voor de nieuwe mens.
De eerste decennia van de 20e eeuw behoren tot de meest spannende en
vernieuwende jaren uit de geschiedenis van de Russische kunst. Tussen 1910 en
1930 wisten kunstenaars in Rusland een volledig nieuwe beeldtaal te creëren,
waarbij de oude kunst werd vervangen door een nieuw revolutionair artistiek
universum. Figuratie werd afgewezen en er ontstond een volledig abstracte
kunst, bestaande uit geometrische vormen in wit, zwart en primaire kleuren. De
kunstenaars associeerden zich met het gedachtengoed van de Russische Revolutie
en verbeeldden de nieuwe maatschappij en de droom van de heilstaat. Kunst voor
de mensheid die zijn ketenen had afgeworpen. Met de tentoonstelling ‘Voor de
nieuwe mens. Russisch avant-garde design’ vestigt Museum de Fundatie van 7 juni
tot en met 14 september 2014 de aandacht op die revolutionaire tijd. De
tentoonstelling omvat circa 110 tekeningen, collages, fotomontages,
boekillustraties en objecten van onder meer El Lissitzky, Kazimir Malevitsj,
Alexander Rodtsjenko en Vladimir Tatlin. De stukken zijn beschikbaar gesteld
door de Sepherot Foundation in Liechtenstein, die ijvert voor het behoud en de
presentatie van het baanbrekende werk van de Russische avant-garde kunstenaars.
Geometrisch-abstracte kunst
In de eerste decennia van de 20e eeuw vond er in Rusland niet alleen een
politiek-maatschappelijke omwenteling plaats, gevoed vanuit dezelfde
progressieve geestesgesteldheid was er binnen de kunsten sprake van een
radicale verandering. Kunstenaars als Lissitzky, Malevitsj, Rodtsjenko en
Tatlin vonden in de abstracte kunst een toekomstgerichte uitingsvorm voor de
stap naar een nieuw tijdperk. Het Zwarte vierkant op een witte ondergrond dat
Malevitsj in 1915 presenteerde, werd als oervorm van de beeldende vormgeving
tot icoon van een nieuw begin in de kunst. Terwijl Malevitsj in het
suprematisme de volledige bevrijding van de figuratie verkondigde als uiting
van de zuivere ervaring, streefden de constructivisten naar nieuwe, op functie
en materiaal gerichte vormgevingsprincipes. Geïnspireerd door de revolutie van
1917 wilden veel jonge Russische kunstenaars een bijdrage leveren aan de
algehele transformatie van de samenleving. De suprematisten hadden tot doel de
kunst uit te breiden naar alle facetten van het materiële, geestelijke en spirituele
leven en zo het maatschappelijke leven een nieuwe start te geven. De
constructivisten wilden de kunst op toegepaste gebieden betrekken om zo via de
productie bij te dragen aan maatschappelijke verandering. Voor het Bauhaus in
Duitsland en De Stijl in Nederland werden de kunstenaars rondom Lissitzky,
Malevitsj, Rodtsjenko en Tatlin tot voorbeelden en wegbereiders.
Sepherot Foundation Nadat Stalin een einde had gemaakt aan de korte fase van deze avant-gardistische aspiraties, verdwenen de werken uit de openbaarheid. De Sepherot Foundation in Liechtenstein heeft in de loop van de jaren deze stukken opgespoord en verzameld. Voor de expositie in Museum de Fundatie stelt de stichting een fraaie selectie van hun omvangrijke collectie Russische avant-garde kunstenaars ter beschikking. Zij wil zo bijdragen aan de verspreiding van de cultureel-artistieke erfenis van Rusland, en vergeten namen en werken uit de Russische kunstgeschiedenis weer onder de aandacht van het publiek brengen.
Russisch avant-garde design Aan de hand van grafische werken en objecten wordt op de expositie ‘Voor de nieuwe mens. Russisch avant-garde design’ inzichtelijk gemaakt hoe de stormachtige ontwikkeling van het Russisch design zich aan het begin van de 20e eeuw voltrok. De onuitputtelijke schat aan experimenten en ontwerpen uit deze bloeiperiode geeft een indruk van de rijkdom van een creatief potentieel. Museum de Fundatie presenteert een keur aan werken van kunstenaars die de radicaal nieuwe concepten van de geometrisch-abstracte kunst enthousiast overnamen en gebruikten op alle gebieden van de beeldende en toegepaste kunst.
De volgende kunstenaars zijn vertegenwoordigd: Natalja Gontsjarova,
Vasili Jermilov, Michail Larionov, El Lissitzky, Kazimir Malevitsj, Nadezjda
Oedaltsova, Ivan Poeni, Ljoebov Popova, Alexander Rodtsjenko, Olga Rozanova,
Nikolaj Soejetin, Vladimir Stenberg, Varvara Stepanova, Vladimir Tatlin, Ilja
Tsjasjnik en Jakov Tsjernichov. Tot op de dag van vandaag is hun invloed op de
beeldende kunst, architectuur en vormgeving voelbaar.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen